WEKO3
アイテム
看護系大学卒業直後の新卒看護師が行う看護実践 : 臨床判断および医療チームでの看護実践に焦点をあてて
https://jrccn.repo.nii.ac.jp/records/139
https://jrccn.repo.nii.ac.jp/records/139076e1718-41c4-42c2-a254-171a46b2ceeb
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-06-01 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 看護系大学卒業直後の新卒看護師が行う看護実践 : 臨床判断および医療チームでの看護実践に焦点をあてて | |||||||
言語 | ja | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Nursing Practice of New Graduated Nurses : Focused on clinical judgments and nursing practice as part of a medical team | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 新卒看護師 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 看護実践 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 臨床判断 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 困難 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | New Graduate Nurse | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Nursing Practice | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Clinical Judgment | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Difficulty | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
著者 |
西田, 朋子
× 西田, 朋子
|
|||||||
著者別名 | ||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||
識別子 | 290 | |||||||
姓名 | NISHIDA, Tomoko | |||||||
言語 | en | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 本研究の目的は、看護系大学を卒業した就職直後の新卒看護師が、医療チーム内や臨床判断を伴う場面、特に実践に困難を伴う場面、看護技術の原理原則に基づかない実施、チームメンバーとの意思疎通がうまくいかない状況においてどのような看護を実践し、またなぜそのように行うのかを明らかにすることである。帰納的記述的研究により、6名の新卒看護師からデータ収集を行った。その結果、新卒看護師は日常の看護実践を行う場面において、【苦手な実践のため自分の行動にしか目が向かない】【知識を実践場面に応用できない】【習慣化した方法を優先する】【先輩看護師に遠慮する】という特徴を持っており、これらにより、新卒看護師は適切な看護技術の提供や、複数の患者を受け持ちながら業務を遂行することに困難を伴うことが明らかになった。この結果から、新卒看護師の看護実践能力を培う医療現場での指導、および看護基礎教育と看護継続教育が連携をとる必要性について示唆が得られた。 | |||||||
言語 | ja | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | This study aimed to clarify the present nursing practice of new graduate nurses in a medical team, involving clinical problems such as "Difficult nursing practice", "Nursing practice-not grounded on principles and rules", and "Inability to communicate with other members". It was an attempt to gather data that were needed to build an effective relationship between basic education and continuing education in nursing. The participants were six new graduate nurses who graduated from the baccalaureate program in nursing. Data were collected using participant observation and semi-structured interviews and were analyzed by content analysis. .The following characteristics were identified in the nursing practice of new graduate nurses, which made them unable to practice effective nursing skills and created difficulty in treating many patients: "Inability to think about others", "Lack of applying knowledge in clinical settings", "Preceded habits", and "Refrained attitude from senior nurses. This study suggests the importance of building an educational substance and method in clinical setting of both basic education and continuing education in nursing. It's also important for the teachers of these two educational fields to cooperate closely with each other, especially on nursing skill education. Furthermore it's necessary for the new graduate nurses to be independent about continued studying. | |||||||
言語 | en | |||||||
書誌情報 |
ja : 日本看護学教育学会誌 en : Journal of Japan Academy of Nursing Education 巻 16, 号 2, p. 1-12, 発行日 2006-11-01 |
|||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 日本看護学教育学会 | |||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | Japan Academy of Nursing Education | |||||||
言語 | en | |||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||
収録物識別子 | 09167536 | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10423697 | |||||||
フォーマット | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | application/pdf |